Napzak presenteert Even schrappen!

Napzak presenteert Even schrappen!

29 januari 2017, 16:00, Splendor, Amsterdam
met Heleen Hulst (viool), Gerard Bouwhuis (piano) & Elmer Schönberger (piano, voordracht)
werken van Schönberger (Schrap en Il sogno di Drogo) en Stravinsky (Sonate voor twee piano’s); fragment uit De Tartaarse woestijn van Dino Buzzati en monoloog uit Kwartetten van Elmer Schönberger
meer informatie

Première Ghosting Pantaleon

Ghosting Pantaleon – concert voor piano en groot ensemble

première: 12 november 2015 in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam met als soliste Rosalía Gómez Lasheras en het Nationaal Jeugdorkest onder leiding van Etienne Siebens

Pantal(e)on Hebenstreit (1667-1750), een veelzijdig Duits musicus, baarde rond 1700 opzien met een groot hakkebord, dat volgens sommige bronnen met wel 276 snaren van metaal en darm was bespannen. Het instrument leverde een belangrijke bijdrage aan het ontstaan van de piano. Lodewijk XVI, die erg onder de indruk van Hebenstreits spel was, opperde dat het instrument de naam van zijn uitvinder moest dragen: Pantaleon of ook wel Pantalon. Johann Kuhnau, Bachs voorganger aan de Thomasschool in Leipzig, dichtte de pantaleon een groot ‘momentum dulcedinis et gratiae musicae’ toe. In Ghosting Pantaleon wordt de piano als het ware geschaduwd door het cimbalom en zijn bondgenoten (harp, vibrafoon, celesta).

Ghosting Pantaleon is tot stand gekomen in opdracht van de Young Pianist Foundation met financiële ondersteuning van het Fonds Podiumkunsten en gecomponeerd voor Rosalía Gómez Lasheras, winneres van het YPF Concours 2013.
lees meer op de site van het Muziekgebouw of ga naar de site van YPF

Gezien Giacometti

Gezien Giacometti
een dansconcert over 18 dagen poseren in het atelier van Alberto Giacometti

gebaseerd op de compositie Achttien dagen van Elmer Schönberger
première 30 september 2015 / Toneelschuur / Haarlem
‘Het zou prachtig zijn als iemand kon schilderen wat ik zie. Dan kon ik er voorgoed mee ophouden.’ Het is een van de vele cris-du-coeur, opgetekend uit de mond van schilder en beeldhouwer Alberto Giacometti. Maar hij ging door, Giacometti, hardnekkig, tegen de klippen op. Elmer Schönberger en choreografe Beppie Blankert, grote bewonderaars van Giacometti’s uitgebeende oeuvre, maakten met twee dansers en vijf musici Gezien Giacometti, een dansconcert over scheppen-gaat-van-au, over trial and error, over de kunstenaar en zijn model, over kijken en bekeken worden.

Achttien dagen is gebaseerd op de sessies die Giacometti wijdde aan het schilderen van een portret van de Amerikaanse schrijver en kunstcriticus James Lord. Lord schreef hierover het boek A Giacometti Portrait (1965). Achttien dagen is gecomponeerd voor altviool, (bas)klarinet, cimbalom, slagwerk en contrabas.
Elmer Schönberger – concept & compositie
Beppie Blankert – choreografie
Violette Baudet – scenografie
Corneliu Ganea en Manuel Paolini – dans
Nieuw Amsterdams Peil – muziek

Haarlem 29 september 2015 Toneelschuur, try-out
Haarlem 30 september Toneelschuur, première
Maastricht 4 oktober Nederlandse Dansdagen AINSI
Rotterdam 14 oktober De Doelen
Den Bosch 6 november November Music Verkadefabriek
Nijmegen 21 november De Vereeniging
Den Haag 3 december Korzo theater
Amsterdam 9 en 10 februari 2016 Theater Bellevue

lees meer

Première Maurice chéri

Op 8 augustus 1914, vijf dagen na de oorlogsverklaring van Duitsland aan Frankrijk, onderbreekt Maurice Ravel het werk aan een nieuwe compositie – het Pianotrio – om een brief aan zijn broer Édouard te schrijven. Daarin verklaart hij dat hij ‘sinds de noodklok’ lijdt als nooit tevoren en besloten heeft dienst te nemen. Wegens zijn geringe lengte en gewicht wordt hij aanvankelijk geweigerd, totdat hij op 10 maart 1915 door de Conseil de Révision de la Seine alsnog wordt gerekruteerd en om te beginnen een aanstelling krijgt als vrachtwagenmecanicien bij het 13e Regiment Artillerie. Zijn wens om bij de luchtmacht als ‘bombardier’ te dienen zal onvervuld blijven.
Een jaar later, op 14 maart 1916, vertrekt Ravel als vrachtwagenchauffeur richting Verdun. Hij bevindt zich er weliswaar op enige afstand van het echte front, maar ‘moralement on le sent tout proche’. Vanaf de linies onderhoudt hij een levendige correspondentie met het thuisfront.

* Maurice chéri is gecomponeerd in opdracht van De Doelen voor de serie ‘De Groote oorlog’

Première: 16 november 2014, De Doelen

Barbara Kozelj (mezzo)
Frans van Ruth (piano)
Doris Hochscheid (cello)
Vormgeving: Violette Baudet

Noten kraken

Composing Dissent heet het boek van de Engelse musicoloog Robert Adlington en dat is precies waar het in Avant-Garde Music in 1960s Amsterdam, zoals de ondertitel luidt, om draait. Ze waren het er niet mee eens, de nieuwlichters van toen. De wereld veranderde en de muziek moest mee veranderen. Hedendaags en progressief, luidde het devies, en later ook: geëngageerd. Alles moest op de schop, niet alleen de muzikale taal maar ook de nog voorloorlogse uitvoeringspraktijk, met als hoogste troef het klassieke symfonieorkest en als boegbeeld het Concertgebouworkest. De rest is algemeen bekende muziekgeschiedenis.
lees verder

Symposium: A Tribute to Nadia Boulanger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elmer Schönberger modereert het symposium over Nadia Boulanger tijdens YPF Pianofestival. Meer informatie: www.ypf.nl

‘Mademoiselle’ Nadia Boulanger (1887-1979) was een van de meest invloedrijke muziekpedagogen van de 20e eeuw, lerares van onder anderen Aaron Copland, Elliott Carter, Dinu Lipatti, Philip Glass en Astor Piazolla.
Enkele topstudenten uit haar klassen van 1957-1979, Idil Biret, Emile Naoumoff, Jay Gottlieb en Malcolm Singer, en promovendus Cédric Segond-Genovesi gaan tijdens het YPF pianofestival in gesprek met Elmer Schönberger over Mademoiselles muziek- en levenslessen, en over de verregaande invloed van haar werk.

Maar ik ben al thuis – roman

 

 

 

 

 

 

 

‘Zijn mooiste roman tot nu toe’ – Margriet de Moor
‘Schönberger vertelt een verhaal over leven en dood dat hoofd en hart raakt, met bijna muzikale motieflijnen via transities als slaap en halfslaap, wachtruimtes, scans naar liefde die eeuwig wil zijn.’ Dagblad de Limburger
‘Schönberger beschikt over een messcherp taalgevoel en weet zonder valse sentimentaliteit het steeds verder afglijden van Ysbrand voelbaar te maken.’ **** HDC
bestel online